Valtuustokysely 2 2108

Tampereen kaupunginvaltuuston kyselytunti 17.9.2018

Miten Tampereen joukkoliikenne korvaa asiakkaalle kortinlukulaitteen toimintahäiriöiden aiheuttamien yliveloituksen

Tampereen joukkoliikenteen matkakortin lukulaitteessa ilmeni viime heinäkuussa virhe, jonka vuoksi maksupääte on virheellisesti veloittanut eläkeläisten matkakortilta maksuttoman vaihdon sijaan täyden hinnan.  Yli 65-vuotiailla maksukorttimaksu on kello yhdeksän ja kahden välillä 0,94 euroa. Jos eläkeläiskortilla matkustava on aloittanut matkansa ennen kello kahta ja vaihtanut bussia kahden jälkeen väärin toimiva matkakortin lukulaite ei ole tunnistanut voimassa olevaa vaihtoa vaan veloittanut täyden maksun eli 1,88 euroa. Toisin sanoen matkustaja on maksanut matkastaan kolminkertaisen hinnan. Yle uutisen (31.8.2018)  0380596) mukaan virheellisesti toimivia lukulaitteita on ollut useissa busseissa. Ongelmia on ollut myös palveluliikenteen busseissa.

Tampereen joukkoliikenne ei ole oma-aloitteisesti palauttanut yliveloitusta. Sekä verkkouutisen että matkustajalta saadun tiedon mukaan yliveloitus on palautettu vain jos matkustaja on sitä pyytänyt. Matkustaja voi tarkastella maksujaan Nella-verkkopalvelussa. Kaikilla eläkeläisten matkakorttia käyttävillä Tampereen joukkoliikenteen asiakkailla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tarkastaa matkakorttinsa käyttöä verkkopalvelussa.

Tampereen joukkoliikenne ei ole aktiivisesti tiedottanut lukulaitteiden ongelmasta. Uutisten mukaan ongelma on havaittu jo heinäkuussa. Ensimmäisen kerran asia oli julkisuudessa 31.8.20198, kun Yle Tampere uutisoi asiasta. Tampereen seudun joukkoliikenteen verkkosivujen tiedotteissa ei ole kerrottu lukulaitteiden vian aiheuttamasta yliveloituksesta.

Kysyn:

Miten Tampereen joukkoliikenne seuraa matkakortin lukulaitteiden toimintaa ja puuttuu toimintahäiriöihin?

Miten Tampereen joukkoliikenne varmistaa, että kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti mahdollisissa yliveloitustilanteissa?

Miten Tampereen joukkoliikenne tiedottaa häiriöistä ja varmistaa, että tiedotus saavuttaa myös sellaiset asiakkaat, jotka eivät käytä verkkopalveluja?